Rodzina według Jana Pawła II: szkoła pamięci i solidarności

Idea główna: Połączenie obchodów uchwalonego przez Sejm Roku Papieskiego 2015 z przesłaniem Dnia Papieskiego`2015 przyjętego przez Konferencję Episkopatu Polski: „Jan Paweł II – patron rodziny”. Oswojenie debaty publicznej z ideą rodziny jako miejsca pamięci i tożsamości ze szkołą pracy solidarnej. Przypomnienie papieskiego projektu Karty Praw Rodziny w 35-rocznicę jego powstania.

Założenia: Artykuł 6 papieskiej Karty Praw Rodziny, ogłoszonej w 1980 roku przypomina, że władze publiczne winny uznawać i wspierać godność, słuszną niezależność, intymność, inte­gralność i stałość każdej rodziny (…), a system rodziny winien być otaczany szacunkiem i opieką, by mógł lepiej wypełniać swoją tradycyjną funkcję w za­kresie solidarności i wzajemnej pomocy, przy jednoczesnym uznawaniu praw małej rodziny i god­ności każdego z jej członków jako osoby.

Dzisiejszy świat, pomimo widocznego osłabienia spoistości rodziny, kryzysu ekonomicznego osłabiającego tożsamość rodzin, obok licznych zagrożeń niesie również ze sobą szansę lepszego przemyślenia roli strażnika i przekaziciela pamięci oraz wychowania do pracy solidarnej, jakie pełnić może rodzina. Współczesna rewolucja informatyczna wpływa nie tylko na sposób edukacji pamięci, której pierwszy stopień odbywa się w rodzinie, ale również na sposób wychowania młodych pokoleń. Internet to szansa na zbudowanie rodzinnych, cyfrowych bibliotek pamięci, które umożliwią nowym pokoleniom poznanie swoich korzeni i tradycji, a co zatem idzie, zająć bardziej aktywną postawę obywatelską we współczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie.

Rodzina to również, szczególnie według Jana Pawła II miejsce wychowania do pracy solidarnej, płaszczyzna zdobywania przez człowieka podstawowych i kluczowych kompetencji społecznych, pozwalających na zdrowe funkcjonowanie we wspólnocie narodowej i europejskiej. W tych dwóch podstawowych funkcjach: edukacji pamięci i edukacji kompetencji nic nie jest w stanie zastąpić nadrzędnej roli rodziny. Szkoła, parafia, samorząd i w końcu władze centralne mogą więc sprawować wobec rodziny aktywną funkcję wspomagającą. Warto pokazać, że w rodzinę warto inwestować nie tylko jako potencjał demograficzny, ale również olbrzymi potencjał do budowy społeczeństwa opartego o wiedzę.

Cel: Próba wzbogacenia wątków debaty publicznej o rodzinie ideami nowego wychowania i edukacji do aktywnego uczestnictwa rodzin w procesach demokracji przedstawicielskiej.

Adresaci: Przedstawiciele stowarzyszeń rodzin (w tym również wielodzietnych), nauczyciele, wychowawcy, czynnie zajmujący się edukacją pamięci i pedagogiką wychowania, duszpasterze rodzin.

Uczestnicy: Działacze stowarzyszeń, rodzin, naukowcy (socjolodzy, pedagodzy i psychologowie), przedstawiciele edukacji pamięci (muzealnicy), duszpasterze rodzin.

Partnerzy: Sejm RP, Stowarzyszenie +3, Wydział Duszpasterstwa Rodzin Archidiecezji Krakowskiej (może również warszawskiej)

Partnerzy medialni: TVP Info, Gość Niedzielny, Idziemy

Czas i miejsce: Jesień 2015, Kraków, okolice Święta Niepodległości

Opracował Łukasz Kobeszko.

Dodaj komentarz